Hardt eller langt – i det lange løp

Noen idrettsskader er mer langvarige enn andre. Skilsmisse er en av de som varer lengst.

Ikke uten grunn blir april ofte omtalt som «month of injuries». Vi er opprømte på grunn av lengre kvelder, lyse morgener og varmere vær. Og så legger vi oppstemt i vei. Dels fordi vi skal gjøre opp alt vi ikke rakk i vinter, dels fordi vi faktisk har lyst. Selv om det lugger i leggen. Eller i bakhodet.

Generelt er jeg glad i å ha det litt vondt. Jeg er i hvert fall aldri i tvil om at jeg skal fullføre, selv om det ikke handler om å bli best, men om å benytte meg av de mulighetene livet har gitt meg. Jeg trener ikke fordi jeg må, men fordi jeg kan.

Men det er likefullt begrenset hva jeg kan. For jeg kan ikke alt. Selv om jeg av og til tror at jeg er udødelig. Eller  aamotorinsurance 16. Å trene handler om å kjenne kroppens grenser. Og om å flytte dem. Om å ”manipulere grenseverdiene”. Men det handler også om å si stopp.

Alle som driver med langdistanseidrett vet hvor oppslukende og hvor tidkrevende det er. Og alle vet at den vanligste idrettsskaden er skilsmisse. I hvert fall liker vi å si det.

Å trene handler i stor grad om å kunne skille mellom det som bare gjør vondt og det som er farlig. Avslutter du intervalldraget fordi det brenner i brystet eller du blir svett, stagnerer du. Trener du  Paul Smiths UK med en skade, kan det imidlertid bli kronisk.

Innenfor langdistanse er vi gjerne opptatt av mengde og varighet. Lange løpe- eller sykkelturer gir volum i treningsdagboka. Dessuten er det sosialt, det å trene sammen i naturskjønne omgivelser.

Men i tidsklemma er de samme turene en pest og en plage. Ikke minst er det krevende for omgivelsene. Sånn sett er det harde bedre enn det lange. Mange intervalldrag med høy intensitet kan gi en større belastning – og bedre effekt – enn LSD (low slow distance). Men det krever at du har vilje, lyst og overskudd til å yte.

Å trene mindre kan altså gi mer nytte. Kortere økter, med god innsats, gir mer tid på kontoen, samtidig som du får bedre anledning til å restituere deg mellom slagene, sove mer, spise bedre, og – ikke minst – tilbringe tid sammen med det beste støtteapparatet i verden; familien din.

Det kan være en svært fornuftig investering – i det lange løp.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *