Hvorfor jeg liker å få (konkurranse)nerver

Vi besatte liker den store konkurransen, sånne som Hove Tri. Men vi liker også veien mot målet.

Vi liker de daglige  aamotorinsurance øktene. Vi liker mestringsfølelsen og aksepten. Vi liker anerkjennelsen fra venner, naboer og ektefeller. Den litt nesegruse beundringen. Den såvidt misunnelige respekten, som er på grensen til en skjør hoderysting. Vi liker nemlig å vite at vi er et  Paul Smith Outlet annet sted enn den gemene hop. At vi ikke er A4, at vi ligger litt ute på sida.

Slik er det i hvert fall for min egen del. Jeg liker å se øyenbryn bli hevet, at ansiktet faller i folder. Jeg liker å høre folk akke seg, uffe seg, at de rister på hodet. Det er greit. Jeg har ikke noen ønske om å være mainstream.

Samtidig liker jeg å trene sammen med andre. Og jeg liker at det er mange deltakere i konkurransene. Idrett er sosialt. Jeg liker svette folk som skuffer borti meg, som roper og kommanderer, som puster og peser. Det er en måte å treffe folk på det også.

Og det er jo begrenset hvor morsomt det å trene mot seg selv. Sånn i lengden. Så får det heller være at jeg ligger våken kvelden før og teller sauer gjennom natta. For jeg synes det er part of the game. Det er en del av det jeg betaler for; gleden over å kunne være barnlig igjen. For det minner meg om da jeg var barn; like før julegavene skulle åpnes.

Matlysten var borte. Det samme var talegaven. Hodet var fylt med bomull. Magen var en tørketrommel. Kroppen skalv. Hendene var klamme. Jeg svimlet.

Men jeg gruet meg ikke på noen måte. Snarere tvertimot. Jeg sitret og var yr – av glede; sprekkeferdig av forventning.

Akkurat som nå.

5 ting å gjøre for å roe konkurransenervene:

  1. Musikk: Enten du foretrekker klassisk eller Turbonegro; finn musikk som du liker og dytt øreproppene langt inn. Da kobler du ut på en helt annen måte.
  1. Kom deg på do: Pinlig å si det; men uten et realt dobesøk før start, kan mange konkurranser gå i dass. Unødvendig mange krefter går til å pleie tarmen når den er full.
  1. Pust dypt: Har du vært på fødselskurs? Eller er opptatt av yoga? Det er en grunn til at du skal puste dypt og riktig. Slik frakter du store mengder frisk oksygen til blodomløpet.
  1. Varm opp: Å varme opp muskulaturen er hensiktsmessig. Dermed presterer du bedre. Samtidig gir det deg litt å pusle med før start.
  1. Unngå stress: Sett av tid før start. Lete etter bilnøkkelen, mobilen eller lommeboka, skifte bleier på ungen(e), ryke skolissene, hull i våtdrakten, stressede konkurrenter … Unngå situasjoner som maner fram stress.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *