Jeg trener fordi jeg er lat


Trening bedrer livskvaliteten, mestringsfølelsen og gir bedret fysisk funksjon i kroppen. Men det er ikke derfor jeg trener, altså.

På gode dager kan jeg si at jeg tror på det lange løp. Jeg kan påstå at mosjon vil gi meg en bedre alderdom, at det er viktig å trene jevnlig. Jeg kan si at det handler om kroppens funksjonalitet og om å være bevisst hjertets sentrale rolle.

Jeg kan hardnakket mene at det å mosjonere vil gi meg færre helseplager. Og jeg vil argumentere med at fysisk aktivitet gjør meg mindre utsatt for diabetes og hjerte/kar-sykdommer. Etter hvert kan jeg insistere på at det å trene kjernemuskulaturen vil styrke ryggen min og at  Pandora Bracelets Sale jeg derfor vil ende opp med færre sykedager når jeg blir eldre.

Men det er likevel ikke dette som får meg til å stå opp om morgenen. Jeg trener ikke for å leve lenge. Jeg tror ikke en gang at jeg forlenger livet ved å trene.  Det er ikke dette som får meg i gang.

Sannheten er at jeg ikke  http://www.xf-s.com/ liker hagearbeid. Og at jeg aldri kommer til å snekre garasje. Jeg vil heller trene.

Noen trener fordi de vil se bra ut nakne. Jeg tror søren meg jeg trener for å slippe å jobbe i hagen. Jeg trener fordi jeg er lat.

Slik kommer du i gang:

Finn lysten                                                                                                                    Trening skal være lystbetont. Men ytre motivasjon fungerer også. Det viktigste er at du sparker deg selv bak.

Belønning og straff                                                                                                          Lag et skjema, kryss av for hver treningsøkt. I enden ligger det en belønning, for eksempel en kinotur eller en reise.

Planlegg                                                                                                                         Legg fram treningstøyet kvelden før. Still inn alarmen på mobilen. Gjør en avtale med deg selv eller andre.

Spis deg energisk                                                                                                                Spis lett, drikk vann. Ingen klarer å løpe etter en romersk matorgie. Kjøtt er tungt fordøyelig. Prioriter salat, fisk eller kylling.

Kjøp deg en treningspartner                                                                                           Flere steder tilbys det personlige trenere. Kjøp deg noen timer i slengen, slik at du har en avtale som tvinger deg opp og ut.

Finn en venn                                                                                                                   Gjør avtaler med en jevnbyrdig venn. Det er lettere å komme seg ut hvis du vet at han står og venter på deg borte i lysløypa.

Meld deg på et løp – og skryt!                                                                                        Stryk beskjedenheten! Sett deg et mål, og la verden få vite det. Temaet blir garantert en snakkis i lunsjen eller der hjemme.

Variasjon                                                                                                                          Tren variert! Da blir treningsprogrammet mer morsomt. De fleste går lei hvis de skal jogge fem ganger i uka.

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *