Smartere og slankere av å trene

Hjernen trenger også trening. Det synes magen din er smart.

Å begynne å trene handler ikke om å finne meningen med livet. Det handler om å finne meningen i livet. uk aamotorinsurance  Å komme i gang er en seier i seg selv. På kort sikt vil du beruses av gleden ved å mestre. På lang sikt vil du oppnå bedre helse og færre sykedager. Du lever lengre og du lever bedre.

I det hele tatt er det viktig med variasjon i livet. Det er nok derfor jeg lar meg begeistre over triatlon. Variasjon gir motivasjon, og motivasjon gir glede.

Oppsøk nye opplevel ser, Paul Smith Outlet  lær deg nye ferdigheter, vær allsidig og vitebegjærlig. Du skal hele tida utfordre deg selv! Det er godt for mestringsfølelsen.

Men det flerdobler også muligheten for at nydannede nerveceller i hjernen overlever. Hjernen virker nemlig bedre hos aktive enn hos inaktive. Dermed bedrer du evnen til å lære noe nytt, det være seg golf, tango eller et nytt språk.

Dessuten er aktive mennesker mer handlekraftig, har kortere reaksjonstid, flinkere til å planlegge, bedre til å gjøre flere ting samtidig og forholder seg lettere til tvetydighet.

I riktig gamle dager var fettet selve stabburet. Her deponerte kroppen energi til dårligere tider. Når jakten slo feil, var det greit å ha noe å tære på. I dag har vi tilgang til mat hele tiden. Dermed har vi mindre behov for et realt fettlager. Men at supermarkedene bugner, og at du ikke trenger å hamstre; det har ikke kulemagen din fått med seg!

Derfor må du være aktiv! Det er ikke all verdens som skal til. All trening er uansett bedre enn ingenting. 30 minutter daglig trening i moderat intensitet gir en betydelig helsegevinst. 60 minutter daglig trening med høyere intensitet gir enda litt bedre helsegevinst. Men trener du mer enn det er helsegevinsten liten. I tillegg er du mer utsatt for annen risiko.

Men økt aktivitet vil uansett ha positiv effekt på magemålet ditt.

Morsomme aktiviteter som får pulsen din opp:

  • Terrengløp
  • Terrengsykkel
  • Landeveissykkel
  • Spinning
  • Svømming
  • Styrke
  • Fitness
  • Kajakk
  • Langrenn
  • Klatring
  • Basketball
  • Alpint
  • Crossfit
  • Vannski
  • Fotball
  • Håndball

Hverdagsakitivteter:

  • Tåhev mens du pusser tennene
  • Gå av bussen på et tidligere busstopp
  • Ta heisen i stedet for trappa
  • Ha en liten manual på jobb som du løfter i stille stunder
  • Hev kontorpulten og stå i stedet for å sitte
  • Gå raskt i stedet for å spasere
  • Gå til butikken når du skal handle
  • Bruk handlekurv i stedet for vogn
  • Gå hjem fra butikken – med bæreposene!
  • Svøm, ikke bad!

 

3 tanker om “Smartere og slankere av å trene

  1. «Ta heisen i stedet for trappa» var nok min favoritt! 😛 Ellers, inspirasjon i hvert et ord – bare så enkelt i teorien og så vanskelig i praksis…

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *